14 mrt 2015 Zichtbaarheid: onderneem jij vanuit “I” of “WHY”? #EmpowerMyBusiness

Als ondernemer wil je een grote zichtbaarheid bereiken om je bedrijf te promoten. Je bent trots op je bedrijf, je wilt klanten werven en dan wil je dat zoveel mogelijk mensen weten wat jij te bieden hebt.
Regelmatig krijg ik de vraag van ondernemende vrouwen hoe ze social media en de EmPOWERme community kunnen inzetten om hun zichtbaarheid te vergroten en hun producten of diensten te verkopen.

Klanten
In de gesprekken die daarop volgen, hoor ik vaak terug dat ze graag willen meedoen in de groepsdiscussies, maar niet goed weten hoe ze dat kunnen doen zonder hun bedrijf te promoten; we zijn immers allemaal ondernemers. En die willen toch klanten binnen halen?

Natuurlijk! Klanten zijn onmisbaar voor een succesvolle onderneming. En dat is precies waarom adverteren niet past binnen de huisregels van de community.

Huh?
Ik kan me voorstellen dat dit je misschien een beetje verbaast…
Om succesvol te ondernemen, zul je ervoor moeten zorgen dat mensen je product of dienst kopen.

“Hoe meer mensen zien wat een fantastisch aanbod ik heb, hoe meer klanten ik krijg.”  Klinkt logisch, maar dit is een belangrijke misvatting onder veel ondernemers.

quote Martijn Aslander

via Michèle Sparreboom

Mensen worden niet je klant omdat je een tof product hebt. Ze kopen van je omdat je hen aanspreekt op een bepaald gevoel. Dat kan bijvoorbeeld een gevoel zijn van veiligheid, vertrouwen, of een gevoel van horen bij een bepaalde groep. Dat verschilt per persoon. Iedere klant is anders.
Belangrijk is dus dat je klanten ervan overtuigd zijn dat jij ze kunt helpen om die behoefte te vervullen. En dat kun je alleen bieden als je weet waarom je doet wat je doet.

 

In deze beroemde inspirerende video van Simon Sinek, legt hij heel mooi uit wat het belang is van je WHY:

Werk uit een andere mindset
Als je denkt vanuit je WHY, je waarom, zul je merken dat je mindset verandert. Je kijkt anders naar je bedrijf. En naar je (potentiële) klanten. Dat verandert je bedrijfsprocessen. En je marketing en sales strategie.

Als je begrijpt hoe je klanten keuzes maken om tot aankoop over te gaan, dan kun jij ervoor zorgen dat je er voor ze bent in al deze fases. Klanten werven is geen kwestie van adverteren en de deal sluiten, maar een kwestie van een connectie maken, een relatie opbouwen en deze dan bezegelen met een waardevolle samenwerking.
Een nieuwe klant is een resultaat van je investeringen in je netwerk en relaties.

Hoe pak ik dat aan?
Veel ondernemers denken bij het inzetten van marketingacties vanuit hun eigen referentiekader:

IK hebt een geweldig aanbod en IK wil graag klanten.
De kunst zit hem erin om je te verplaatsen in de ander.
Stel jezelf deze vraag: Waarom zou iemand mijn product of dienst willen kopen?

Let op! Beantwoord deze vraag niet met waarom jij vindt dat ze het zouden moeten doen. Denk vanuit de klant.

En nu?
Dit is de basis van waaruit je je marketingstrategie kunt gaan opzetten.  Je volgende stap is om je klanten te leren kennen. Dat vraagt om investeren in je relaties en je doelgroep. Gebruik de volgende drie vragen:

  1. Wie is mijn klant?
  2. Wat heeft hij nodig?
  3. Wat kan ik doen om hem hierbij te helpen?
Quote Peter Ros

via Michèle Sparreboom

Dat klinkt als veel werk!
Dat klopt. Bouwen aan je netwerk en het vertrouwen van je relaties vraagt van jou een grote investering in tijd, geduld en aandacht. Dat kan uitdagend zijn. Zeker op het moment dat ‘the need for success’ groot is, kun je geneigd zijn om voor quick wins te willen gaan. Maar een duurzaam bedrijf, vraagt om duurzame relaties. En die bouw je niet in een dag.
Om je te helpen, raad ik je aan om in contacten met anderen continu het volgende op je vizier te houden:

 

  • Wat kan ik leren van, door en over mijn klanten?
  • Wat kan ik doen om de ander te helpen?
  • Hoe kan ik nog meer waarde toevoegen?

Lees ter inspiratie ook dit blog van EmPOWERme teamlid Michèle Sparreboom, over trouw blijven aan je missie, zelfs als het verleidelijk lijkt om voor het snelle succes te gaan.

EmPOWERme kan je daarbij helpen
Ik heb de community opgericht als een plaats voor ondernemende vrouwen om te ontmoeten, om relaties aan te gaan en te verdiepen. Om kennis en ervaringen uit te wisselen en elkaar te helpen groeien als mens en ondernemer. Een plek om je netwerk op te bouwen en uit te breiden.  Het woord zegt het al. Community: een gemeenschap, een groep mensen die iets met elkaar deelt, samenwerkt. Leer elkaar kennen, bouw aan waardevolle relaties en help elkaar.
Twee tips om de community te benutten:

  • Durf te delen: deel je kennis, je netwerk, je ideeën, je ervaring
  • Durf te vragen: waar kunnen de EmPOWERme community members jou mee helpen? Naar welke kennis, ervaring, inspiratie of contacten ben jij op zoek?

Moet ik dan helemaal niet meer adverteren en promoten?
Adverteren en promoten kan heel zinvol zijn om meer aandacht voor je bedrijf te krijgen. Het geeft een boost aan je zichtbaarheid.  EmPOWERMe biedt ook hier een podium voor.
Je eerste stap is om ervoor te zorgen dat je bedrijf in de basis goed in elkaar zit. Daarna kun je inzetten op het aantrekken van mensen naar je bedrijf. Wanneer mensen dan bij jou terecht komen, kun je ervoor zorgen dat je de juiste waarde biedt.

Deel mee!
Ik ben benieuwd naar jouw tips voor het vergroten van je online zichtbaarheid. Heb je nog vragen waar ik je mee kan helpen?  Ik lees het graag in je reactie.

The following two tabs change content below.
Avatar of Tamara Heskes
Marketing & Communicatie Adviseur | Founder EmPOWERme |
Avatar of Tamara Heskes

Laatste berichten van Tamara Heskes (toon alles)

Geef een reactie

Login with your Social ID

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *